thuna

Hade du verkligen viljat så hade du gjort det - åtminstone försökt!

Utbildad lyssnare

Kategori: En vardag

Jag fick en fråga för ett tag sedan ang psykologer. Hur det är med den delen. Är dem stela? Sitter dem bara och nickar med anteckningsblock i handen?

Jag vet inte hur det är på andra ställen, men jag blev skickad till ungdomshälsan. Den nya ungdomsmottagning, där de har 5 - 10 olika utbildade psykologer. En del av dem är utbildade upp till vuxenpsyk, men valt att jobba med undomar. Jag har hört både bara och dåliga saker från andra.

Men det som främst gör hela saken till en bra sak är:
Ha ett öppen sinne. Går du in i rummet med attityden att personen inte kan hjälpa dig, så kommer personen aldrig kunna göra det heller. Villa man inte få hjälp, så är det svårt för en annan person att ge hjälp.
Det är ingen som tvingar dig att börja rabbla upp problemen. Ingen tvingar dig att prata.
För mig var det som att sitta i ett rum och lära känna en person. Jag fick en inblick i personens liv och utbildningar. 

MEN framförallt: Humanitet är inget dom har pluggat sig till. Det är något alla föds med.
Det dom pluggat i skolan är tankesätt. Hur folk tänker, varför man tänker så. Hur kroppen reagerar på saker. Hur hjärnan reagerar och hur känslor fungerar.

Men dom är inga robotar. Dom är människor med känslor. Dom finns där för dig, för att hjälpa dig. Alla kanske inte är dom bästa, men trivs man inte med en person så får man byta.
Det handlar om att det ska klicka mellan personerna. Man ska känna trygghet. Så fort man känner sig trygg så öppnar man sig automatiskt.

Ta inte förgivet att du får svar på alla dina frågor. En del saker går bara helt enkelt inte att förklara. Men det finns alltid sätt att undvika problem. Det är där dom kommer in. 

Ta mig som ett exempel. 
Jag får panikångestattacker. Det går inte att förklara vart dom kommer ifrån och inte varför jag får dem. Dom bara finns där. MEN jag KAN undvika att få dem. 
Jag kan gå ut och gå, ringa och prata med någon eller helt enkelt sätta mig i närheten av andra. Undvika ensamhet helt enkelt. 

Så dra ingen slutsats att det är en hemsk sak att prata ut hos en psykolog. Det kanske inte hjälper de första 99 gångerna, men den 100de gången släpper det en sten från bröstet.
Det tar tid för sår att läka, men att gå till någon som kan hjälpa dig att förstå saker gör processen snabbare.

Det finns inget pinsamt med att gå hos en psykolog. 
Det är som att lära känna en person som stället upp för dig.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: